marți, 14 mai 2019

3 zile în Ucraina

Anul acesta Simpozionul de Geografie s-a desfășurat în Ucraina. Am petrecut 3 zile în Cernăuți, un oraș frumos, cu clădiri vechi bine conservate, dar și clădiri moderne. Cu peste 200.000 locuitori, este cel mai mare oraș din această parte a Ucrainei. Satele din jur încă adăpostesc o populație românească destul de înstărită. Casele frumoase au fost construite cu banii trimiși de cei plecați la muncă la Moscova sau în Occident. Vorbin de Bucovina de Nord. Ceva mai la est, în regiunea Hotinului lumea este mai sărăcăcioasă...Și românii sunt mai puțini...
Am avut un program încărcat și totuși am văzut o mulțime de locuri interesante. Pentru început am vizitat Mănăstirea Bănceni, unde starețul Mihail Jar face minuni din 1994.

Mănăstirea Bănceni

un cămin pentru copii 
alt cămin al copiilor părintelui Mihail Jar
interior Măn. Bănceni

 Atunci în 1994 a fost înființată această mănăstire care acum cuprinde un adevărat complex de biserici și cămine pentru copii. Circa 400 de copii adăpostește această mănăstire în niște cămine noi, modernă bine utilate. Acești nefericiți copii (abandonați de părinți, orfani, infectați cu SIDA etc) și-u găsit aici un cămin liniștit unde cres, învață și se dezvoltă normal. Mai mult decât atât, părintele Mihail are grijă de ei și după ce ajung la majorat: le oferă casă în satele din jur sau apartament pentru cei care studiază în Cernăuți. Totul din donații.
A urmat Mănăstirea Boian din satul omonim, un sat specializat în fabricare porților din fier forjat. Ei bine, Mănăstirea Boian adăpostește o icoană a Maicii Domnului făcătoare de minuni. Ne-am închinat și noi la ea și am considerat că este o minune faptul că am ajuns zilele acestea pe aceste frumoase meleaguri.
intrarea în Mănăstirea Boia
Mănăstirea Boian
interior Mănăstirea Boian

Pe seară ne-am cazat în două hoteluri moderne cu tot confortul.
A doua zi am avut activitate la Universitatea din Cernăuți, o clădire monumentală. După un tur prin universitate, cu un ghid local, am participat la Simpozionul nostru. Nu am stat mai mult de o oră, o oră și jumătate, timp în care s-au prezentat câteva lucrări destul de interesante.
Universitatea din Cernăuți


detalii
holul universității

aula universității




A urmat un circuit pietonal prin orașul vechi. Multe clădiri din perioada imperiului austro-ungar, bine conservate, multe magazinașe și terase cu de toate. Seara am avut parte de o Cină festivă într-un local de la marginea Cernăuțiului. Aici multă mânare și mai multă voie bună.
zona pietonală Cernăuți
















Ziua a treia am petrecut-o mai mult în autocar. Cetatea-Castelul din Camenița, la vreo 100 km de Cernăuți. Din autocar am admirat cetatea și canionul care străbate orașul acesta.
Am poposit mai mult la Hotin unde am vizitat Cetatea Hotin.


Cetatea Hotin























După vreo 2 ore am revenit în Cernăuți pentru ultimele cumpărături într-un mall, Ecuator. Cam complicat sistemul lor de cumpărătu, prea multe coduri (din 4 cifre) etc...De aici spre casă cu același autocar elegant de 60 de locuri.

Deșerturile Asiei